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The music professionals, whose life and work we aim to document and recollect have been confined in their freedom of art and expression; eventually even the right to life and physical integrity has been denied to them. Again and again there are reasons to remind us of these facts. Projects, programs and new releases We inform on projects, programs and new releases of people or organizations, who were or are connected with the ‚historical’ association Orpheus Trust or its successors' platform orpheus.news or who have called upon us for advice. For a review of the activities of orpheus.news up to 2016 go to 'News' (left frame). Annual reports can be found under 'Association' (left frame). The events, publications and recordings we have announced in 2015 and 2016 are listed under 'Retrospect'. At the moment our event calendar is not actualized regularly, but we can be reached for enquiries. Our best wishes for a nice summer! One of the last contemporary witnesses has left us. Greta Kingsberg, born on 11 September 1922 in Vienna as Grete Hofmeister, has passed away in Jerusalem on 30 August 2022. Imprisoned as a Jewish child in Teresín, she over fifty times performed the female lead 'Aninka' in the childrens' opera Brundibár in this Nazi camp. She survived the deportation to Auschwitz, the forced labour camp in Oederan and a 'death march' back to Teresín. Her younger sister Stella Trude was murdered in Auschwitz. After the liberation Greta emigrated via Prague to Palestina, where she worked as a nanny to enable a music education. She worked for the Israeli Broadcast Station Kol Israel and as a singer in professional choirs. As a beloved witness in Holocaust education she travelled all over the world, often in context of performances of 'Brundibár'. She visited Austria many times in the framework of events of the Orpheus Trust. In Israel she was an activist for peace and a fair coexistence with her Palestinian friends. In 2015 Greta Klingsberg was awarded the honorary membership of the Austrian Society for Exile Research (öge). We miss her and will preserve her memory. Exhibitions Aula of the University of Music and Performing Arts Vienna (mdw), Anton-von-Webern-Platz 1, 1030 Vienna Galerie Kunst-Park, Elsa Bienenfeld-Platz 42, 1170 Vienna Musée du Mémorial de la Shoah de Drancy, 110-112, Avenue Jean-Jaurès, F-93700 Drancy Joods Historisch Museum, Nieuwe Amsterstraat 1, Amsterdam October 19, 2017- March 25, 2018 Arnold Schönberg Center, Eingang Zaunergasse 1-3-, 1030 Vienna Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, Beletage, LS 0116, Lothringerstraße 18, 1030 Wien Books Evelyn Adunka, Primavera Driessen Gruber, Simon Usaty (Hg.): Exilforschung: Österreich. Leistungen, Defizite und Perspektiven (Exilforschung heute 4), Wien: mandelbaum verlag 2018. ISBN 978385476-449-6 Peter Bild, Irene Messinger (Hg.): A Cherry Dress. Kommentierte Memoiren der exilierten Bühnen- und Lebenskünstlerin Anita Bild (Manuscripta theatralia 2), Göttingen: Mainz University Press / Vienna University Press bei V&R unipress 2018. ISBN 978-3-8471-0797-2 Peter Petersen: "Friedenstag" von Stefan Zweig, Richard Strauss und Joseph Gregor. Eine pazifistische Oper im "Dritten Reich" (Musik und Diktatur 2), Münster: Waxmann 2017. ISBN 978-3-8309-3651-0 Jürg Stenzl: Musik für über 1500 Stummfilme. Musique pour plus de 1500 films muets (Filmwissenschaft 18), Berlin, Münster, Wien, Zürich, London: LIT Verlag 2017. ISBN 978-3-643-50800-3 Markus Stumpf, Herbert Posch, Oliver Rathkolb (Hg.): Guido Adlers Erbe. Restitution und Erinnerung an der Universität Wien, Göttingen: Vienna University Press 2017. ISBN 978-3847107217 Erwin Strouhal, Lynne Heller: "dass auch unsere Leute [...] in Position gebracht werden“, in: Johannes Knoll (Hg.): "Säuberungen" an österreichischen Hochschulen 1934-1945. Voraussetzungen, Prozesse, Folgen, Wien, Köln, Weimar: Böhlau 2017. ISBN 978-3-205-20336-0 Erwin Strouhal, Lynne Heller: "dass auch unsere Leute [...] in Position gebracht werden“, in: Johannes Knoll (Hg.): "Säuberungen" an österreichischen Hochschulen 1934-1945. Voraussetzungen, Prozesse, Folgen, Wien, Köln, Weimar: Böhlau 2017 Daniela Fugellie: „Musiker unserer Zeit.“ Internationale Avantgarde, Migration und Wiener Schule in Südamerika (Kontinuitäten und Brüche im Musikleben der Nachkriegszeit), München: edition text + kritik 2017. ISBN 978-3-86916-604-9 Reinhard Kapp, Egomanen unter sich: Strauss vs. Schönberg, in: Richard Strauss-Jahrbuch 2015, Wien 2017, S. 25-57 Matthias Kauffmann: Operette im 'Dritten Reich'. Musikalisches Unterhaltungstheater zwischen 1933 und 1945 /Musik im 'Dritten Reich' und im Exil 19), Neumünster: Von Bockel 2017. ISBN 978-3-95675-006-9 Barbara Denscher: Der Operettenlibrettist Victor Léon. Eine Werkbiographie, Bielefeld: Transcript Verlag 2017. ISBN 978-3-8376-3976-6 Marie-Theres Arnbom: Die Villen von Bad Ischl. Wenn Häuser Geschichten erzählen, Wien: Amalthea 2017. ISBN 978-3-99050-069-9 Werner Grünzweig: Artur Schnabel. Musiker und Pianist (Jüdische Miniaturen Bd. 205), Berlin: Hentrich & Hentrich in Zusammenarbeit mit dem Archiv der Akademie der Künste, Berlin. ISBN 978-3-95565-199-2 Veit Johannes Schmidinger: Transit Belgien: Deutsche und österreichische Künstler im Exil 1933-1945 (edition manocensia), München: Allitera Verlag 2017. 978-3869069821 Gisela Holfter, Horst Dickel: An Irish sanctuary. German-speaking refugees in Ireland 1933- 1945, Berlin: De Gruyter Oldenbourg 2017. ISBN 978-3110351446 Mark H. Gelber, Elisabeth Erdem, Klemens Renoldner (Hg.): Stefan Zweig - Jüdische Relationen. Studien zu Werk und Biographie (Schriftenreihe des Stefan Zweig Centre Salzburg), Königshausen & Neumann, Würzburg 2017. ISBN 978-3-8260-6055- 7 Katrin Wilhelm: Mimi Grossberg (1905-1997) und ihr literarisches Netzwerk im New Yorker Exil, Berlin: Pro Business 2017. ISBN: 9783864606137 Yvonne Schymura: Vicki Baum. So herrlich lebendig. Romanbiografie, Freiburg: Herder Verlag 2017. ISBN 978-3-451-81063-3 Andreas Nachama, Uwe Neumärker (Hg.): Gedenken und Datenschutz. Die öffentliche Nennung der Namen von NS-Opfern in Ausstellungen, Gedenkbüchern und Datenbanken (Topographie edes terrors. Notizen, Band 12), Berlin: Hentrich & Hentrich 2017. ISBN 978-3-95565-210-4 Österreichische Exilbibliothek im Literaturhaus (Hg.): Die Österreichische Exilbibliothek 1993 - 2016. Aus den Anfängen einer Institution, Wien: New Academic Press 2017. ISBN 978-3-7003-1930-6 Konstantin Kaiser, Jan Kreisky, Sabine Lichtenberger (Hg.): "Rote Tränen", Die Zerstörung der Arbeiterkultur durch Faschismus und Nationalsozialismus (Zwischenwelt-Jahrbuch der Theodor Kramer Gesellschaft, Bd. 14), Wien, Klagenfurt: Theodor Kramer Gesellschaft, Drava Verlag 2017. ISBN 978-3-85435-832-9 Lis Malina: „Dear Papa, how is you?" - Das Leben Erich Wolfgang Korngolds in Briefen, Wien: mandelbaum verlag 2017. ISBN 978-3854765332 Matthias Pasdzierny, Dörte Schmidt, Malte Vogt (Hg.): "Es ist gut, dass man Überall Freunde hat". Brigitte Schiffer und ihre Korrespondenz mit Heinz Tiessen, Alfred Schlee, Hans Heinz Stuckenschmidt und Carla Henius (Kontinuitäten und Brüche im Musikleben der Nachkriegszeit), München: edition text + kritik 2017. ISBN 978-3-86916-358-1 Gerhard Scheit: Im Ameisenstaat. Von Wagners Erlösung zu Badious Ereignis. Ein Essay über Musik, Philosophie und Antisemitismus, Wien: Sonderzahl 2017. ISBN 978-3854494713 Martin Krist, Albert Lichtblau: Nationalsozialismus in Wien. Opfer. Täter. Gegner (Nationalsozialismus in den österreichischen Bundesländern Bd. 8), Innsbruck, Wien: StudienVerlag 2017. ISBN: 978-3-7065-5321-6 William Kaczynski, Charmian Brinson, Caterina Andreae (Hg.): Fleeing from the Führer. Exil und Internierung in Briefen 1933-1945, Darmstadt: Philipp von Zabern 2017. ISBN 978-3-8053-5075-4 Karin Meesmann: Paul Abraham. Ein Gershwin des Ostens, Berlin: Hentrich & Hentrich 2017. ISBN 978-3955651565 Ann Schnabel Mottier, Britta Matterne (Hg.): Ein halbes Jahrhundert Musik. Der Briefwechsel Artur Schnabel und Therese Behr-Schnabel 1900-1951. Ausgabe in drei Bänden, Hofheim: Wolke 2016. ISBN 978-3-95593-102-5 Nicole Ristow: Karl Rankl. Leben, Werk und Exil eines österreichischen Komponisten und Dirigenten (=Peter Petersen (Hg.): Musik im „Dritten Reich“ und im Exil, Band 20), Neumünster: von Bockel, 2017. ISBN 978-3-95675-011-3 Hedwig Brenner: Jewish Women in Music and Dance. Ein biographisches Verzeichnis, hg. von Erhard Roy Wiehn, Konstanz: Hartung-Gorre Verlag 2017. ISBN 978-3-86628-473-X Hiltrud Häntzschel, Inge Hansen-Schaberg, Claudia Glunz, Thomas F. Schneider (Hg.): Exil im Krieg 1939-1945, Göttingen: V&R unipress 2016. ISBN 978-3-8470-0631-2 Beate Hock: In zwei Welten. Frauenbiografien zwischen Europa und Argentinien. Deutschsprachige Emigration und Exil im 20. Jahrhundert, Berlin: Walter Frey 2016. ISBN 978-3946327042 Deborah Vietor-Engländer: Alfred Kerr. Die Biographie, Reinbek: Rowohlt 2016. ISBN 978-3498070663 Fritz Hennenberg: Hanns Eisler, Mainz: Schott 2016. ISBN 978-3-795780852 Rafaele Delucca: Musik und Musiker im italienischen Lager Ferramonti, in: mr-Mitteilungen Nr. 91, Dezember 2016, S. 7-17 Agata Schindler: A Tiny Teardrop. The Devastating Impact of Nazism on the Lives of Musicians in Central Europe (1933 – 1945), bilingual edition: Slovakian-English, Bratislava: Music Centre Slovakia 2016. ISBN 978-80-89427-26-0 Elisabeth Bauchhenß: Eugen Szenkar (1891-1977). Ein ungarisch-jüdischer Dirigent schreibt deutsche Operngeschichte, Wien, Köln, Weimar 2016. ISBN 978-3-412-50117-4 Karin Wagner: Hugo Kauder’s unexpressed philosophical concept: Schelling’s transcendence, Nietzsche’s visions and Buber’s Israel, in: Journal of Modern Jewish Studies, DOI: 10.1080/14725886.2016.1144283, http://dx.doi.org/10.1080/14725886.2016.11442 Claudia Maurer Zenck: Spuren unbekannter deutscher und österreichischer Musikerinnen. Auf der Suche nach NS-verfolgten Zigeunerinnen und ihrer Geschichte“, in: http://mugi.hfmt-hamburg.de/Beatrix_Borchard/spuren-unbekannter-deutscher-und-oesterreichischer-musikerinnen Viktoria Kumar: Land der Verheißung - Ort der Zuflucht. Jüdische Emigration und nationalsozialistische Vertreibung aus Österreich nach Palästina 1920-1945, Innsbruck, Wien, Bozen: Studienverlag 2016 Iris Fink, Hans Veigl: „… und Lachen hat seine Zeit“ Kabarett zwischen Wiederaufbau und Wirtschaftswunder. Kleinkunst in Österreich 1945 bis 1970 (= Kulturgeschichte des österreichischen Kabaretts, Band 2) Graz: österreichisches Kabarettarchiv 2016. ISBN ISBN 978-3-9501427-7-8 Henrik Rosengren: Fünf Musiker im schwedischen Exil. Nazismus - Kalter Krieg - Demokratie (Musik im 'Dritten Reich' und im Exil Band 19). Aus dem Schwedischen von Helmut Müssener, Neumünster: von Bockel Verlag 2016. ISBN 978-3-95675-010-6 Music Ernst Krenek: Reisebuch aus den österreichischen Alpen (Fassung für Gesang und kleines Orchester). Johann Strauß Ensemble u.L.v. Ingo Ingensand, Matthäus Schmidlechner, Tenor. Bestellung: office@johannstraussensemble.at Paul Hermann (1902-1944). Forbidden Music in World War II. Etcetera Records KTC 1590 Burkhard Mais, violin, Bogdan Jianu, Clive Greensmith, cello, Hanna Strijbos, viola, Andrei Banciu, Beth Nam, piano, Irene Maessen, soprano Fritz Kreisler: Quartett in A moll (1932); Alexander Zemlinsky: Quartett in E moll (1893); Erwin Schulhoff: 5 Stücke für Streichquartett (1923). Artis-Quartett Wien. Nimbus Records NI 5942 Louis Grünberg: 4 Indiskretionen für Streichquartett op. 20; Otto Jokl: 2. Streichquartett op. 28; Hans Walter Süsskind: Rechenschaft über uns; 4 Lieder; Josef Matthias Hauer: 5 Stücke für Streichquartett. Ebony Quartet, Barbara Kozelj, Sopran, Daniel reuss, Sprecher, Werner Herbers, künstlerische Leitung. Channel Classics CCS 40517 Jazzettes. Ursula Schoch, Violine und Marcel Worms, Klavier mit Werken aus der Zwischenkriegszeit von Wilhelm Grosz, Louis Gruenberg, Erwin Schulhoff, Alexander Tansman, Maurice Ravel, Aaron Copland, Geirge Gershwin, Darius Milhaud und Claude Debussy. https://www.zefirrecords.nl/album/2fe46faeefbf3a0053b/schoch-&-worms_jazzettes.html Szymon Laks: Streichquartette 3-5. Quatuor Messages, Dux 1286 Karol Rathaus: Sonatenb für Violine und Klavier op. 14 und 43; Suite op. 27. Karolina Piatkowska-Nowicka, Violine; Bogumila weretka-Bajdor, Klavier. Dux 1347 Ernst Toch: Burlesken op. 31; Capricetti op. 36; Kleinstadtbilder op. 49; 3 Klavierstücke op. 32; Sonate op. 47; Etüden op. 57 und 59. Anna Magdalena Kokits, Klavier. Capriccio C5293 Jazzettes. Ursula Schoch, Violine und Marcel Worms, Klavier mit Werken aus der Zwischenkriegszeit von Wilhelm Grosz, Louis Gruenberg, Erwin Schulhoff, Alexander Tansman, Maurice Ravel, Aaron Copland, Geirge Gershwin, Darius Milhaud und Claude Debussy. https://www.zefirrecords.nl/album/2fe46faeefbf3a0053b/schoch-&-worms_jazzettes.html Viktor Ullmann: Lieder op. 29 und op. 34 (Auswahl). Christina Landshamer, Sopran; Gerold Huber, Klavier. Oehms classicsOC 1848 Viktor Ullmann: Klavierkonzert: Klaviersonate Nr. 7; Variationen op. 3a. Moritz Ernst, Klavier, Dortmunder Philharmoniker u.L.v. Gabriel Feltz. Capriccio C5294 Szymon Laks: Divertimento für Violine, Klarinette, Fagott und Klavier; Concertino für Oboe, Klarinette und Fagott; Streichquartett Nr. 4; Klavierquintett; Sonatine für Klavier. AR Ensemble Toronto. Chandos Records, CHAN 10983 Ernst Krenek: Klavierkonzert Nr. 4 op. 123; Konzert für zwei Klaviere op. 127; Doppelkonzert für Violine und Klavier op. 124; Konzert für Klavier und Orgel op. 88. Mikhail Korzhev, Eric Hübner, Klavier; Nurit Pacht, Violine; Adrian Partington, Orgel; English Symphony Orchestra u.L.v. Kenneth Woods. Toccata TOCC0392 Georg Kreisler: Drei Klavierstücke; Fünf Bagatellen; Sonate für Klavier; Fünf Lieder für Barbara für Mezzosopran, Violine und Klavier. Sherri Jones, Klavier; Olivia Vermeulen, Mezzosopran; Andreas Reiner, Violine. Werg 73172 Norbert von Hannenheim: Sonaten und Stücke für Viola und Klavier; Duo für Violine und Viola. Aida-Carmen Soanea, Viola; Igor Kamen, Klavier; Adrian Pinzaru, Violine. Challenge Classics CC 72734 Pavel Haas: Fata morgana op. 6 für Tenor; Klavierquintett; Lieder op. 4, op.18; Vier Lieder nach chinesischer Poesie. Anita Watson, Sopran; Anna Starushkevych, Mezzosopran; Nicky Spence, Tenor; James Platt, Bass; Navarra Quartett; Lada Valesova, Klavier. Resonus Classics RES 101083 Hans Gál: Klarinettenquintett op. 107; Trio für Violione, Klarinette und Klavier op. 97; Serenade für Klarinette, Violine und Violoncello op. 93. Ensemble Burletta, Shelley Levy, Klarinette. Toccata TOCC0377 Adolf Busch: Sämtliche Klavierwerke. Jacob Fächert, Klavier. Toccata TOCC0245 Georg Kreisler: Das Klavierwerk: Fünf Bagatellen; Sonate für Klavier; Fünf Lieder für Barbara; Drei Klavierstücke. Sherri Jones, piano, Olivia Vermeulen, mezzo soprano, Andreas Reiner, violin. WER 73172 Arnold Schönberg: Erwartung, Melodram, op. 17. Helga Pilarzczyk, soprano, Nordwestdeutsche Philharmonie, Hermann Scherchen, conductor. WER 67702 Joseph Beer: Polnische Hochzeit. Live recording of the concertante performance in the Prinzregententheater Munich. Münchner Rundfunkorchester, cond. Ulf Schirmer. CPO 555059-2 (3 Global Music Awards!) Ernst Krenek: Reisebuch aus den österreichischn Alpen op. 62; Vier Lieder by Alexander Zemlinsky, Florian Boesch, baritone; Roger Vignoles, piano. Hyperion CDA68158 Ernst Krenek: Symphonic Elegy für Streichorchester op. 105; Arnold Schönberg: Klavierkonzert op. 42; Begleitmusik zu einer Lichtspielszene; Belá Bartók: Klavierkonzert Nr. 3. Pina Napolitano, piano; Liepaja Symphony Orchestra u.L.v. Atvars Lakstigala. Odradek 028339 Simon Laks: Symphonie für Streicher; Sinfonietta für Streichorchester. NFM Leopoldinum Chamber Orchestra Wroclaw, cond. Hartmut Rohde. CPO 555027-2 Erwin Schulhoff: Bassnachtigall in arrangement for double bass; Sonate für Violine solo; Alla Napoletana, Alla Marcia militaristica in modo europaico; piece without title. Ensemble Alraune Musica Novantiqua Erwin Schulhoff: Duo für Violine und Violoncello. Julia Fischer, violin, Daniel Müller-Schott, violoncello. Orfeo C902161 Marcel Tyberg: Mass Nr. 1 G-Dur and Nr. 2 F-Dur for mixed choir and organ. South Dakota Chorale; Christopher Jacobson, organ. Musical direction Brian A. Schmidt. PentaTone Classics PTC5186584 Bruno Walter: Violinsonate A-Dur; Klavierquintett fis-Moll. Ekaterina Frolova, violin; Mari Sato, piano; Patrick Vida, Lydia Peherstorfer, violins; Sybille Häusle, viola, Stefanie Huber, cello; Le Liu, piano. Naxos 8.573351 Eugene Zador: A Christmas Ouverture; Biblical Triptych; Rhapsodie für Großes Orchester; Fugue Fantasia. Budapest Symphony Orchestra MÁV, cond. Mariusz Smolij. Naxos 8.573529 Franz Schreker. Orchestral Music from his Operas. Royal Swedish Orchestra, Dir. Lawrence Renes. Bis (Klassik Center Kassel), B01JNPL38AB01JNPL38A Karl Kraus. Die letzten Tage der Menschheit. Mit Musik von Robert Stolz, Ralph Benatzky u.a. Franz Schuh, Lesung; Csongor Szántó, Bariton, Karin Wagner, Klavier. Gramola 99116 Musik der Vertriebenen. Lieder von Max Brand, Arnold Schönberg, Franz Schreker und Alexander Zemlinsky. Steven Scheschareg, Bassbariton, Margit Haider-Dechant, Klavier. A.M. Classic International A.M. CI 20.008 Film auf DVD Mut zum Leben. (Christa Spannbauer, Thomas Gonschior, D 2013) Verlag Absolut Medien, info@christa-spannbauer.de Wiedersehen mit Brundibár (D 2014, Regie Douglas Wolfsberger) Douglas Wolfsperger Filmproduktion/Wilder Süden Filmverleih, Knesebeckstraße 17, 10623 Berlin www.douglas-wolfsperger.de Call for Papers Archive und Museen des Exils. Annual conference of the Gesellschaft für Exilforschung e.V. September 13-15, 2018 at the Deutsche Nationalbibliothek, Frankfurt am Main. Concept and organisation: Dr. Sylvia Asmus (Frankfurt/Main), Prof. Dr. Doerte Bischoff (Hamburg), Prof. Dr. Burcu Dogramaci (München). Abstracts (max. 1000 signs + biobibliografic sources) until January 31, 2018 to Dr. Sylvia Asmus (s.asmus@dnb.de)
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Elsa Cross |
It is still high time to secure traces and let the music be heard They were persecuted and expelled, forced to emigrate to countries whose language they did not speak. They had problems coming to terms with the new social and cultural conditions they were facing. The ‚Third Reich’ was the starting point for unheard-of persecutions. For political and ‚racial’ reasons composers, conductors, musicians and musicologists from Austria or from countries that formerly had been part of the Austro-Hungarian empire were tortured, murdered or exiled from their home countries and their intellectual environment. For some refugees the country of exile was just a stop-over, but for most of them there was no return after 1945: they were not welcomed back. Oblivion and ignorance followed the end of the Nazi era in the German speaking countries. For decades archives carelessly handled important artistic documents and, furthermore, the spirit of that period for a long time prevented extensive research and documentation. Wind blows away the traces of history ... It is time to secure them. |